Laatse schoolweek en renovatie huis - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van isolde steen - WaarBenJij.nu Laatse schoolweek en renovatie huis - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van isolde steen - WaarBenJij.nu

Laatse schoolweek en renovatie huis

Door: Isolde

Blijf op de hoogte en volg isolde

23 November 2009 | Nicaragua, Granada

Beste allemaal,

De afgelopen week was een week met veel gebeurtenisen....Uiteraard ben ik weer op vele scholen geweest waar het nu echt tegen het einde van het schooljaar loopt....Het ministerie blijft echter de einddatum van het schooljaar wijzigen....Eerst zou het 20 november zijn, later 27 november en dat is nu dus definitief. Het schijnt zo te zijn dat het elk jaar de vraag is wanneer het schooljaar eindigt.....ongelooflijk niet. Vanochtend ben ik met de excursie hier in Granada meegeweest..Je moet je voorstellen dat heel veel kinderen, waarvan de ouders toestemming geven, met een bus opgehaald worden van 4 scholen vandaag en dit was the fourth grade en dan gaan ze historisch Granada bezoeken. Veel van deze kinderen zijn nog nooit in Granada geweest hoewel ze maar 12 kilometer hiervandaan wonen...zoals de Juan Diegoschool...Ik was verantwoordelijk voor een groepje kinderen van de Juan Diego school en wat was het een bijzondere dag, we zijn naar meerdere kathedraals geweest en naar het centrale park en naar het nuseum San Convento en ze kregen een aantal opdrachten. Als afsluiting zijn we naar telepizaa geweest. Voor veel kinderen, waaronder de mijne, is het de eerste ervaring met een pizza( ze zijn tussen 9 en 11 jaar oud) dus heb ik ze eerst de pizza een stukjes gesneden en daarna geleerd dat je ze met een servetje mag eten. Velen wilden het in eerste instantie niet eten want het is natuurlijk geen Gallo Pinto, Mijn kinderen heb ik wel zover gekregen dat ze een aantal stukjes gegeten hebben en de rest hebben we in een plastic zakje gestopt om mee te nemen naar huis...Morgen komen de kinderen van vier andere scholen ook van de fourth grade. Vorige week waren er excursies voor de 6th grade naar de Isletas, de eilanden die hier dichtbii liggen en voor de second grade was er een wandeling vorige week naar Posintepe een heuveol van waaruit je Granada en omgeving en hun eigen plek kunnen zien liggen. Dat is het begin van aardrijkskunde voor veel kinderen.
Verder zijn we druk bezig met het voorbereiden van de computercursus die volgende week in de zomervakantie start.
Hier in huis hebben grote veranderingen plaatsgevonden want de bomen zijn gekapt, er waren drie bomem voor limoen en daarvan zijn er twee gekapt en nu is er een over, ook is de patio nu gevuld met stenen zodat je met regel niet zoveel modder hebt.
Zelf heb ik een nieuw dak gekregen...Het water kwam namelijk steeds mijn raam binnen en bovendien klapperden mijn ramen voortdurend...Ik heb foto's gemaakt van het hele proces van dak maken, alles is hier handwerk..Bijvoorbeeld met de boom kappen gaat alles met een zaag, we hebben met 10 mensen het proces gadegeslagen. Het raam: er moet eerst een stuk hout in vorm gezagen worden, dan nog een aantal stukken hout, dan moet er een houten stijger naar het raam gemaakt worden en vervolgens moeten sugarcanes in stukjes gehakt worden en die worden dan op het hout gelegd waarna de randen gevuld worden met cement dat geverfd moet worden en dan komen er dakpannen op....een week zijn ze bezig met zo'n dakje en het heeft een paar weken overleg gekost want de vraag is of het stevig genoeg is en hoe je dat precies moet maken...Jed moet je voorstellen dat hier helemaal geen elektrische apparaten gebruikt worden maar alleen handmateriaal.
Verder had ik afgelopen vrijdag een echte gayparty..Granada staat bekend als liberale stad en de broer van Alvaro is Gay en heeft een hoteletje hier dichtbij en had veel vrienden uitgenodigd. Het is opvallend hoeveel gay mensen hier wonen. Zaterdagavond was er de verkeizing van de prinses van de school van een nichtje van de familie...ze heeft heel erg haar bezst gedaan maar ze is het helaas niet geworden....een groot drama..Vanavond hebben we overigens weer een surprise party. Gisteren hebben megan en ik alvaro zijn eerste zwemles gegeven en gistermiddag zijn we op bezoek geweest bij een lot dat twee Canadese mensen die hier in huis wonen hebben gekocht, een prachtig uitzicht en we hebben het meer gezien.
inmiddels heb ik alle voorbereidingen voor de groep die in januari komt rond, veel communicatie met allerlei partijen en woensdag is de laatste voorbereidingsbijeenkomst daarvoor.
Jullie horen het wel weer, drukke tijden zo aan het einde van het schooljaar en het begin van de zomervakantie...waar we weer honderden kinderen gaan verblijden met zomeractiviteiten en hogh schoolprogramma's enzevoort:-)

Ik ga proberen wat foto's up te loaden....Ik ben benieuwd hoe het nu in nederland is..
isolde

  • 24 November 2009 - 19:13

    Gerda:

    Ha Isolde,
    Hier is het grijs en miezerig, vroeg donker en herfstachtig, maar alles goed.Nederland is massaal ingeent voor de mexicaanse griep en kinderen zijn in afwachting van de sint.
    Een leuk verslag en leuke foto's. Ben je al een beetje aan het afbouwen en afscheid aan het nemen?


  • 24 November 2009 - 20:54

    Isolde:

    ha gerda,
    Ik ben zeker nog niet aan het afbouwen, heb nog drie grote projecten op stapel staan:-) De komende periode gaat heel druk worden, vanochtend weer een excursie gehad en nu aan het voorbereiden voor de zomercursus! Je zult nog veel berichten krijgen:-)
    Doei,
    isolde

  • 26 November 2009 - 15:01

    Gerda:

    Ha Isolde,

    Bedankt voor je kaartje. Het kwam gisteren aan. Doe de groetjes aan je huisgenoten.

  • 29 November 2009 - 09:51

    Isolde:

    Wat een lueke foto.s ik sta verstelt hoe ze al dat werk zonder machines klaar krijgen ze zouden zich de ogen uitkijken wat een mooie fiets een blauwe is het een heren fiets of een dames fiets op de foto kijk ik jou op de rug en in gezicht dat is hem toch ik ga nu een kopje koffie drinken oja was dat ernesto en zijn moeder liefs mama

  • 29 November 2009 - 14:56

    Isolde:

    Het is een blauwe fiets en ik heb hem moeten bestellen want hier in Nicaragua zijn er geen vrouwenfietsen maar alleen mannenfietsen..Aan de telefonn was ernesto en Anna, het kindermeisje..megan is in Colombioa dus even dus 8 dagen weg, ik ga zo hem helpen met zwemles...:-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

isolde

Beste allemaal, Een foto van mij tijdens een afscheidspraatje in Juan Diego, de school in Nicaragua waar twee leslokalen zijn gebouwd...Inmiddels ben ik vele projecten verder en op weg naar een zeer interessant nieuw project in Bolivia. Isolde

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 205446

Voorgaande reizen:

16 November 2012 - 24 November 2012

Verenigde Arabische emiraten

03 September 2012 - 03 September 2012

Kaap Verdie

13 Juni 2011 - 18 Juli 2011

Bezoek aan Nederland

05 Juli 2010 - 13 Juni 2011

Bolivia

29 September 2009 - 22 Juli 2010

Nicaragua again

20 April 2010 - 02 Juli 2010

Op weg naar Suriname

05 Februari 2010 - 20 April 2010

Vrijwilliger en toerist in ecuador

17 Juli 2009 - 11 Augustus 2009

Reis Costa Rica en panama

24 December 2007 - 11 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: