De eerste Atos-week - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van isolde steen - WaarBenJij.nu De eerste Atos-week - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van isolde steen - WaarBenJij.nu

De eerste Atos-week

Door: Isolde

Blijf op de hoogte en volg isolde

25 Januari 2010 | Nicaragua, Granada

Beste allemaal,
Na een dag zonder electriviteit en water heb ik nu de gelegenheid de eerste geslaagde Atos-week te beschrijven:
Nog meer informatie en een heleboel foto's kun je vinden op: www.dwfao.nl
Bouwreis januari 2010
Het is weer zover, de bestemming van de zevende DWF bouwreis is bekend: Midden- Amerika! Na inventarisatie van het aantal deelnemers en hun voorkeur voor een van de mogelijke projecten is de keuze gevallen op het uitbreiden van een school in Nicaragua.

Komende vrijdag 15 januari gaat de bouwreis starten. Dit keer vertrekken 23 donateurs naar Granada in Nicaragua en gaat er een basisschool uitgebreid worden met 2 lokalen, een opslagruimte voor schoolspullen en wordt er elektriciteit aangelegd. De reis duurt 2,5 week; 1 februari is iedereen weer terug. Via deze site proberen we je op de hoogte te houden van de ontwikkelingen tijdens de reis.

Tip: voor meer foto’s van de bouwreis kijk op bouwreisnicaragua.hyves.nl

Verslag donderdag 21 januari 2010
De hanen in dit land kunnen niet klokkijken. Wij zijn altijd vroeg wakker, zo tussen 05.00 en 06.00 uur. Maar die hanen overtreffen ons ruim; Al rond 03.00 uur hoorde ik de eerste zijn keel opzetten. En nog geen uur later vonden een stel honden het nodig om luidkeels een ruzie te beslechten. Dus ging een deel van de goegemeente al om 06.00 uur uit wandelen; We wilden nu toch wel eens wat meer zien dat de school en de 500 meter naar het “cafe-aan-huis” waar aan het einde van de werkdag een biertje wordt gehaald. Maar nee, een indrukwekkend dorp troffen we niet aan. Tepeyac is een soort Stadskanaal in de tropen: Af en toe een huisje, de één mooi geverfd, de andere van roestige rechtopstaande golfplaten. Als je de huisjes al ziet, want een gordijn van banenbomen, koffiestruiken, reuze Hebisci en ander groen goed ontrekt het dorp aan ons blikveld. Toch lekker gelopen! Wakker in bed liggen is ook niet alles...
Tip: voor meer foto’s van de bouwreis kijk op bouwreisnicaragua.hyves.nl

Verslag woensdag 20 januari
Vandaag zijn we achterop een pick-up met een groepje op bezoek gegaan bij een vergelijkbare school, die een half jaar geleden gereed is gekomen en waar La Esperanza het OLPC (One Laptop Per Child) project heeft lopen. Er zijn een tiental kleine groene kinder laptopjes beschikbaar gesteld, compleet met minimuisjes en koptelefoontjes, die de kinderen van ongeveer 5-7 jaar bijvoorbeeld helpen bij het leren lezen. Er verschijnt een woord en er glijden duikbootjes voorbij, waarvan er één hetzelfde woord draagt en die moet dan worden aangeklikt. Er is trouwens software beschikbaar met een compleet lagere school lesprogramma. Het is leuk en interessant om te zien hoe rustig en geconcentreerd de kinderen hiermee bezig zijn. Dat valt des te meer op doordat het bij de andere klassen, waar traditioneel les wordt gegeven, een flinke herrie en chaos is. Overigens worden de meeste lessen gegeven door vrijwilligers, meest studenten uit westerse landen en in toenemende mate ook uit oost europa.
Tip: voor meer foto’s van de bouwreis kijk op bouwreisnicaragua.hyves.

Verslag dinsdag 19 januari 2010
Één van de doelen deze twee weken is het aanleggen van elektriciteit. De Juan Diego school heeft nog helemaal geen elektriciteit: dus geen licht en, belangrijker nog, ook geen ventilatoren. Er zijn donorgelden ingezameld om zowel de vijf oude, evenals de twee nieuwe lokalen van licht, ventilatoren en enkele stopcontacten te voorzien.

Verslag maandag 18 januari 2010
Vandaag zijn we begonnen!

Om 7 uur werd het ontbijt geserveerd met rijst met bonen, roergebakken eieren, fruitsalade en thee en koffie. Onze maaltijden worden bereid door Maria, de lokale kok, die een kookgelegenheid heeft op het terrein bij de school. Hier werd de basis gelegd voor een energieke dag.

Om 8 uur stonden we allemaal klaar voor de start. Een aantal lokale bouwers waren toen al vanaf 6 uur bezig met het bouwen. We werden in groepen opgesplitst: een voor het omploegen en egaliseren van de vloer in het schoolgebouw, een voor het schoonmaken en verven van de metalen balken voor het plafond, een voor het zeven van het zand om specie en plamuur en een voor het aanleggen van elektriciteit. Kortom, iedereen kon aan de slag.

Read more...

Dag 3 - Zondag 17 januari
Vanaf 7 uur vanochtend zou er geen water of stroom zijn en dus is de hele groep al ruim voor die tijd klaar en loopt er al een stel om half 8 over de markt. Omdat de meeste mensen geen koelkast hebben, is de markt zeven dagen in de week open en dat is gunstig voor ons op zondagmorgen.

Wij genieten weer van een heerlijk ontbijtje in een restaurant met een Nederlandse eigenaar. Opvallend hoeveel Nederlanders zich hier in Granada gevestigd hebben. Omdat de mensen aardig zijn, omdat het klimaat lekker is en omdat dit land gay-vriendelijk is. Redenen genoeg om ons kikkerlandje te verlaten.

Dag 2
Op zaterdag zijn we om 8 uur door Isolde, onze ´vrijetijdscoördinator´ opgehaald voor het ontbijt in Casa Blanca. Sommigen hadden nog last van de reis en niet of nauwelijks geslapen.

We werden hartelijk ontvangen door Pauline Jackson, operationeel directeur van La Esperanza, de algemeen voorzitter van La Esperanza, Flor Sequieria, Patricia Alvarado Solano, directeur en Arnold, onze bouwcoördinator. Flor bedankte ons voor onze hulp en inzet en benoemde ons de Angeles (engelen) van de Juan Diego school. We hebben daarna kennisgemaakt met een echt Nigaraguaans ontbijt, bestaande uit vers fruit, gallo pinto (gebakken rijst met bonen), tortilla, brood en verse kaas. Elke morgen zo´n ontbijt en het project kan niet mislukken!

Foto´s kun je bekijken via deze link

De heenreis (door Sef)
Voor allen liep de wekker vandaag vroeg af, zodat iedereeen om 7:00 op Schiphol kon zijn.

Alle Koffers werden maximaal aangevuld tot 23 kg en na enige discussie met de vliegmaatschappij mochten we nog twee extra tassen meenemen voor de halve prijs.Voor iedereen was er een mooi T shirt met de tekst DWF bouwreis Nicaragua.

De gebruikelijke groepsfoto werd gemaakt en Geertje Appel ( voorzitter van het DWF) had nog een bemoedigend woordje voor ons.

De bouwreizigers zijn aangekomen!
Hieronder het eerste berichtje dat is binnengekomen vanuit Nicaragua:

Na 27 uur reizen zijn we aangekomen in ons hostel Mochilas in Granada.
Kleine vertragingen, alles bagage is aankomen en dus een goede maar lange
reis gehad. Isolde stond ons op het vliegveld op te wachten met een bus,
dus prima geregeld. Onze hotel bazin Diana heette ons hartelijk welkom,
ze is zelf een Nederlandse die dit hostel ruim een jar geleden gestart is.
Precies groot genoeg voor ons want het hele hostel is voor ons!
Nu dus maar naar bed, want morgen 08.00 moeten we ontbijten...

Groetjes,
en kijk vooral naar de site,

• 03 Februari 2010 - 13:34

Isolde:

Momanteel kan ik niet inloggen, ik weet niet wat er aan de hand is...maar miek en ik zijn er een fijne laatste week aan het maken en afscheid aan het nemen van al onze vrienden en contacten . De tweede Atosweek is weer geweldig verlopen en ik heb vele foto's Gisteren zijn we weer op de school wezen kijken en de laatste voorbereidingen zijn hard bezig. De volgende mail zal uit ecudaor komen want vrijdag vlieg ik en daar zal ik uitzoeken wat er met de site aan de hand is met de site....
    Morgen ga ik als afscheid met de hele familie uit eten als eeen doort afscheidskado en vrijdag vertrek ik dan naar Quito,
    Groetjes allemaal,

• 03 Februari 2010 - 22:23

Gerda:

Ha Isolde,
    Ik wilde je nog een fijne reis en tijd in Ecuador toewensen.
    Hier is het nog steeds winter met veel sneeuw en gladheid.
    Liefs
    Gerda