Terug in Nicaragua vervolg - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van isolde steen - WaarBenJij.nu Terug in Nicaragua vervolg - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van isolde steen - WaarBenJij.nu

Terug in Nicaragua vervolg

Door: Isolde

Blijf op de hoogte en volg isolde

30 September 2009 | Nicaragua, Granada

Beste allemaal,
Op het vliegveld stond dus een heel leger cameramensen maar ook gelukkig edward, de chauffeur..fijn als je zo opgehaald wordt. Edward had van de week heel erg pech want de helft van zijn auto is gesloopt door dronken jongeren...het was een nieuwe auto zo zielig en zijn zoontje, hij heeft een zoontje van veertien maanden, was gisteren gevallen met een tand door de lip...Gelukkig is het een melktand maar toch...
In de auto hebben we het gehad over de afgelopen maanden. De regentijd verloopt hier erg slecht..sinds 1972 is er niet zo weinig regen gevallen en is hier bang dat het in april/mei misgaat en bang voro een hongersnood onder de armsten. De reden is dat in Raan, dat is het gebied waar de rijst en bonen verbouwd worden de oogst erg slecht is vanwege het droge weer..! Ook zijn er veel mensen de afgelopen periode hier ontslagen in de fabrieken, dichtbij managua waar ze kleding maken (ik geloof dat ik wel eens verteld heb over de Zona Franca en de maquinas daar!). De arbeidsomstandigheden zijn daar echt slecht maar nu raken mensen dus volledig hun inkomsten kwijt.
Bij mijn thuiskomst gisteren was Anna, de oma bij mij en we hebben eventjes bij gepraat en daarna was het hoogste bedtijd (voor mij was het al 06.00 uur in de ochtend, Nederlandse tijd). Na een relatieve korte nachtrust, mijn lijf moet nog even wennen, zag ik vanochtend om 06.00 uur Anna, de ninera, die hier slaapt en jarig is vandaag..ze wordt 22. We hebben egzeliig gepraat, ik heb haar gelijk chocolade gegeven en we hebben gepraat over Cielo, die vorige week maandag overleden is, 40 jaar oude, een zoon van 14 en 16 jalatend en een nichtje van 6 waar het nu helemaal niet goed meegaat..Verdrietig he?
Haar muziekboxen werken nog en ik wil vandaag kijken of ik nog een cd kan kopen.
Ook ben ik bij la esperanza geweest en morgen gaan we al aan de slag voor Roel's groep, vanochtend ben ik al in het hotel geweest om daar alles te bekijken en te bespreken...:-) Gelijk heb ik even bijgepraat met Freek en vanmiddag heb ik een afspraak met Diane om bij te praten en vanavond doe ik weer mee met de wekelijkse quiz...Jullie horen het wel, ik ben gelijk weer op mijn plaats...Ik ga de komende twee maanden overigens ook vrijwilligers begeleiden:-)
Was weer een heleboel en er komt nog veel meer...want morgen komt de familie weer thuis uit de Verenigde Staten!
Groetjes,
isolde