Afscheid vrijwilligerswerk in Sucre - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van isolde steen - WaarBenJij.nu Afscheid vrijwilligerswerk in Sucre - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van isolde steen - WaarBenJij.nu

Afscheid vrijwilligerswerk in Sucre

Door: Isolde

Blijf op de hoogte en volg isolde

21 Augustus 2010 | Bolivia, Sucre

Beste allemaal,
Morgen vlieg ik naar La Paz toe om de Nederlandse ambassade te bezoeken. Sinds de invoering van het nieuwe paspoort is het aantal punten in de wereld waar je een nieuw paspoort kunt krijgen drastisch verminderd. Dat betekent dat vele expats, waaronder ik, lange reizen moeten maken om aan een paspoort te komen. In Bolivia kan dat alleen op de ambassade van La paz waar je twee keer heen moet, een keer aanvragen en een keer ophalen.Bovendien moet je naar een speciale fotozaak in La paz voor de vereiste foto's voor dat nieuwe paspoort. Vandaar dat ik een beetje heb zitten rekenen en bedacht heb dat ik beter op tijd met deze procedure kan beginnen:-)
Gisteren was dus mijn laatste dag als vrijwilliger hier en ik heb weer veel geleerd over Bolivia. In de ochtend ga ik altijd met de kinderen van Nanta naar het zwembad maar het was gisteren 'sochtends akelig koud en bovendien is het hier momenteel examentijd waardoor er veel huiswerk gemaakt moet worden. Ik heb al veel kinderen geholpen met huiswerk maken en opvallend is de bijzonder ouderwetse aanpak. Kinderen besteden het grootste deel van hun schooldag aan copieren.en begrijpenis er niet bij. Als ik een vraag stel is dat maar lastig:-) Boeken zijn hier te duur voor de gemiddelde Boliviaan wat betekent dat hier ontzetten veel copyshops zijn. De kinderen werken dus met copieen (ook in de avondschool waar ik werk is dat het geval). Veel boeken die gebruikt worden zijn bovendien niet erg geschikt, bijvoorbeeld voor Engels gebruiken we nu een methode voor volwassenen aan kinderen, helemaal opamerikaanse leest geschoeid...waardoor het echt lastig te leren.Kinderen weten bijvoorbeeld niet dat george een man is en patricia een vrouw en ook niet waar Hawaii ligt of Washington. Op de scholen wordt namelijk veel aandacht geschonken aan Bolivia, kinderen krijgen quecha en spaans en veel over de geschiedenis van Bolivia, de regio's in Bolivia...maar ontzettend weinig informatie over wat er buitn Bolivia, lees Sucre gebeurt.Veel aandacht wordt er bovendien geschonken aan religieus onderwijs....Bolivia is een heel conservatief land waar religie een zeer belangrijke rol speelt.
sÁvonds heb ik mijn laatste les engels gegeven en daarin hebben we nog de liedjes herhaald die ik ze aangeleerd heb in het engels (ik heb twee geweldige cd'sdie ik in Ecuador heb gekocht en die ik gebruik om de luistervaardigheid te oefenen).
Na de les was het het maandelijks uitje van de school. Met een grote groep mensen, leraren engels en spaans, afsgestudeerden van de hoogste cursus engels en 4 vrijwilligers waarvan twee, een australier en ik ,afscheid namen. In Bolivia gaat dat zo.....eerst word je gezegd iets voor achten er te zijn voor vertrek....Als je daar dan netjes voor achten bent als rechtgeaarde Nederlander, duurt het minstens een uur voor je vertrekt en het is ijskoud kan ikje vertellen (ik had 5 lagen kleding aangedaan:-)).
Anyway dan loop je in een groep naar een restaurant en op de tafel verschijnen grote flessen Cola. Dat is hier de gwoonte om van die grote twee liter flessen cola bij een feestje of wat dan ook te drinken. Rond 21.30 waren we daar dus in een kleine propvolle, ijskoude ruimte. en dan begint het wachten weer...Het eten liet ongeveer anderhalf uur op zich wachten en in de tussentijd zijn er speeches voro de genen die jarig waren en tot mijn verbazing werd ook ik bedankt en kreeg een mooie warme sjaal voor La Paz:-)...Een goed gekozen cadeau. Zo rond 22.30 kwam het eten, gigantische schalen met vleess.....per twee tal maar het was veel te veel...dus wat gebeurt er, er wordt gevraagd om allemaal plastic zakjes om het eten naar huis te nemen:-)...Het eten moet je zelf betalen en omdat ik weet dat de twee leraressen waar ik naast zat en waar ik steeds mee samengewerkt heb het niet breed hadden ehb ik maar snel voor hen betaalt...Het gemiddelde salaris voor een Boliviaan is heel laag en vaak moeten familieleden meeliften op het salaris van degene die geld verdient.Ik vroeg gisteren wat de normale prijs was als een gewone Boliviaan uit eten gaat (meestal lunch en drie gangen) dat is dan 15 Bol, ongeveer 2 dollar.
Gezinnen hier in Bolivia zijn ook heel groot...een echt cultureel probleem want zowel vrouwen als mannen willen niks weten van geboorteperking waardoor tienerzwangerschappen aan de orde van de dag zijn. Veel mannen verdwijnen overigens daarna waarna vrouwen alle verantwoordelijkheid krijgen.
Anyway ik heb gisteravond weer meer Boliviaanse muziek gehoord en 1 van de leraressen kon goed dansen,er is hier een heel levendige muziekcultuur. Ik heb een hele lijst met muziek waarvan 1 groep zelfs internationale faam heeft gekregen: Kharkas heet de groep en inmiddels heb ik daarvan de cd gekocht.
Aan het eind van de avond ging iedereen, nadat in sneltreinvaart gegeten was, met de taxi naar huis. Het is de gewoonte om sávonds ook al ga je maar een klein stukje, altijd de taxi te nemen.
Op zaterdagochtend hadden de meeste leraressen weer les, bijna elke zaterdagochtend is er wel een soort bijscholing.
Wat momneteel erg actueel in Bolivia is is de droogte. Vanochtend was ik een eind gelopen naar een museum dat ik nog wilde bezoeken (en dat gesloten was, een typisch boliviaans fenomeen, je weet nooit wanneer iets open is:-))Vlak in de buurt van het museunm was een terrasje waar ik maar neergestreken ben maar daar hoorde ik het probleem nu...er is geen water, dus geen wc, dus geen schoon voedsel, dus alles is dicht. Ook las ik net in de krant dat al 23 van de 27 luchthavens dichtzijn. Er zijn namelijk grote branden uitgebroken waardoor het zicht minimaal is...Ook dit schijnt hier heel normaal te zijn:-)
Bolivia is een interessant en aprt land.....Jullie reporter gaat nu naar La Paz...om deze hoogstgelegen stad van de wereld (3.900 meter) zowel vanuit de lucht (schijnt spectaculair te zijn) als vanaf de grond te bekijken....
Groetjes allemaal en als je vragen hebt ik vind het leuk om het land steeds beter te leren kennen!
isolde.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

isolde

Beste allemaal, Een foto van mij tijdens een afscheidspraatje in Juan Diego, de school in Nicaragua waar twee leslokalen zijn gebouwd...Inmiddels ben ik vele projecten verder en op weg naar een zeer interessant nieuw project in Bolivia. Isolde

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 205814

Voorgaande reizen:

16 November 2012 - 24 November 2012

Verenigde Arabische emiraten

03 September 2012 - 03 September 2012

Kaap Verdie

13 Juni 2011 - 18 Juli 2011

Bezoek aan Nederland

05 Juli 2010 - 13 Juni 2011

Bolivia

29 September 2009 - 22 Juli 2010

Nicaragua again

20 April 2010 - 02 Juli 2010

Op weg naar Suriname

05 Februari 2010 - 20 April 2010

Vrijwilliger en toerist in ecuador

17 Juli 2009 - 11 Augustus 2009

Reis Costa Rica en panama

24 December 2007 - 11 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: