Evo Morales, Cocabladeren en La paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van isolde steen - WaarBenJij.nu Evo Morales, Cocabladeren en La paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van isolde steen - WaarBenJij.nu

Evo Morales, Cocabladeren en La paz

Door: Isolde

Blijf op de hoogte en volg isolde

25 Augustus 2010 | Bolivia, La Paz

Beste allemaal
Er wordt in de westerse wereld spastisch aangekeken tegen de produktie van coca-bladeren. Grondstof voor cocaïne. Zekers! Daar ligt dan ook altijd weer de eenzijdige negatieve nadruk op. De vele heilzame effecten van coca raken daardoor op de achtergrond, en de inheemse cultuur van de coca kauwende volkeren dreigt te worden vernietigd. Hier in La Paz gebrukt iedereen kokabladeren, tegen hoogteziekte, in de thee, tegen vermoeidheid, tegen honhger en en ook ik gebruik thee de mate.
Tot nu toe heb ik ondanks het feit dat ik tegen de 4000 meter hoog zit en geen vermoeidheid gevoeld, en geen hoofdpijn, alleen kortademighid maar ja dat is normaal...Het is nu bij mij nog maar 06.00 uur maar om 04.00 uur was ik al klaarwakker:-)
Waar worden de cocabladeren nog meer voor gebruikt? In het dagelijkse leven van vooral de arme indianen-bevolking in de Andes, kauwt m.n. de Kolla-bevolking (indianen van de hoogvlakte) bij het bewerken van hun landbouwgronden en bij überhaupt zware arbeid op deze bladeren. Om het opwekkend deel uit deze bladeren te halen wordt een kleine hoeveelheid bi-carbonaat meegekauwd. Gevolg: groter uithoudingsvermogen, verminderd honger- en dorstgevoel en minder behoefte aan slaap. Verslavend? Nou niet echt.. Cocabladeren zijn ook rijk aan IJzer, Kalk en vele Vitamines waaronder een hoog Vit. A en B2 gehalte. Toeristen die Bolivia bezoeken en last krijgen van Hoogteziekte (Soroche) wordt altijd aangeraden Cocathee te drinken of deze bladeren te kauwen, (Pijche) met als effekt een betere zuurstofwisseling en er wordt NOOIT bijgedacht."....oooh nu neem ik een hard drug tot me en zou ik weleens verslaafd kunnen worden. Onzin.

Evo Morales is zoals jullie weten een voormalig kokaboer en voert daaro hard strijd met de leus coca ja cocaine no...Het bestaan van heel mensen waort vernietigd als de cocabladeren niet meer mogen. Evo probeert wel alternatieve producten te ontwikkelen maar dan zal er ook een nette prijs voor betaal oeten worden:-)

Gisteren heb ik de zambassade bezocht voor de vernieuwing van mijn paspoort en het was weer eens een ramp. Ik moest foto's maken maar de fotozaak waar ik dat zou moeten doen bezton niet meer. Na veel zoeken vond ik een andere fotozaak die de vereiste foto's wel kon maken, dacht ik. Toen moest ik naar de ambassade. helemaal aan de buitenkant van la paz,waarbij ik op de vrekeerde plek werd afgezet en nog een flink stuk omhoog mocht lopen. AAngekomen, vooledig buiten adem, kreeg ik te horen dat het s'middag niet voor consulaire zaken was terwijlop de site stond dat hij tot 17.00 ut open was. Toen ikmijn verhaal verteld had van mijn gecancelde vliegtuig, wilde de man mij gelukkig helpen maar de foto was toch niet goed, mijn ogen waren te rood (zou best kunnen, het stof hier zorgt regelmatig voor rode ogen). Anyway met een computerprogramma kon hij het bijwerken. Daarna moest ik 541 Bol betalen in contacten (zo'n 80 dollar) en dat mocht alleen in Bol's , ik heb dollars zat maar nee..Nou had ik genoeg Bol's maar geen wisselgeld en zij konden (of wilden niet wisselen). Ik had een kwartier voor sluitingstijd (het had me de hele dag gekost om dat allemaal te regelen) dus ik naar benenden naar de lift waar ik spontaal in huilen uitbarstte , ik moet wisselgeld hebben...de concierge samen met een vrouw beneden konden me helpen om de benodigde 41 bol contact te krijgen...Wisselen is hier heel Bolivai een grote ramp maar dit vond ik echt het summum. Nu maar hopen dat mijn paspoort over drie weken weer terug terug kan krijgenin LaPaz
Vandaag ga ik proberen even af te kikken van het ambassadegedoe en La Paz bezoeken, er schijnt onder andere een cocamuseum te zijn dat ik nu, toch wel geinteresseerd geraakt in die coca hoop te bezoeken...
Isolde

  • 25 Augustus 2010 - 10:48

    Miek:

    Hoi Isolde,
    Wat leuk om al weer een bericht te ontvangen.Het coca kauwen en de thee drinken heeeft mij ook goed geholpen.Dat gedoe voor je nieuwe paspoort is natuurlijk een ramp .Voor ons hier weer eens reminder hoe goed het hier allemaal geregeld is.Alles heel efficient en dan wordt er nog heel veel geklaagd;de trein is te laat,we staan in de file ,het regent ,het stormt.
    Ja dat klopt het lijkt hier de laatste dagen wel herfst ,er zijn veel bomen omgewaaid en dakpannen weggewaaid en ik reed maandag in Leiden door enorme plassen de wielen van de auto verdwenen erin.Er zijn zelfs elders in Nederland wegen afgesloten vanwege de wateroverlast maar nu schijnt de zon weer en het ziet er een stuk vriendeljker uit.
    Mucho suerte con todo y saludos Miek


  • 26 Augustus 2010 - 12:53

    Isolde:

    Met mamma ik had net een hele lange brief klaar en opeens wss het weg heb alles gelezen kijk uit ik ben nu erg moe en maak alleen maar fouten zal gauw weer wat laten hooren liefs en sterte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

isolde

Beste allemaal, Een foto van mij tijdens een afscheidspraatje in Juan Diego, de school in Nicaragua waar twee leslokalen zijn gebouwd...Inmiddels ben ik vele projecten verder en op weg naar een zeer interessant nieuw project in Bolivia. Isolde

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 205813

Voorgaande reizen:

16 November 2012 - 24 November 2012

Verenigde Arabische emiraten

03 September 2012 - 03 September 2012

Kaap Verdie

13 Juni 2011 - 18 Juli 2011

Bezoek aan Nederland

05 Juli 2010 - 13 Juni 2011

Bolivia

29 September 2009 - 22 Juli 2010

Nicaragua again

20 April 2010 - 02 Juli 2010

Op weg naar Suriname

05 Februari 2010 - 20 April 2010

Vrijwilliger en toerist in ecuador

17 Juli 2009 - 11 Augustus 2009

Reis Costa Rica en panama

24 December 2007 - 11 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: