Burgeroorlog - Reisverslag uit Perquín, El Salvador van isolde steen - WaarBenJij.nu Burgeroorlog - Reisverslag uit Perquín, El Salvador van isolde steen - WaarBenJij.nu

Burgeroorlog

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg isolde

12 November 2008 | El Salvador, Perquín

Beste allemaal,
Op het moment ben ik op een heel bijzondere plaats..Computers werken hier niet zo goed en erg langzaam, dus ik hoop dat het lukt.
Perquin ligt in een gebied waar de grootste moorden tijdens de brugeroorlog plaatsgevonden hebben. Tussen 1980 en 1992 woedde er een burgeroorlog hier die waarschijnlijk langer geduurd heeft door de hulp die Amerika, het tijdperk Ronald Reagan,heeft gegeven aan de overheid, die zeer rechts was. Oorzaken van het conflict was de gigantische armoede die hier heerst en de weinige vrijheden die de bevolking kent om haar mening kenbaar te maken.Er was sprake van een door amerika gesteunde overheid die doodseskaders in het leven riep en de linkse kant, de huidige FMLN, die meer vrijheden wilde, betere gezondheidszorg enzevoort. Vanochtend ben ik rondgeleid door een ex-guerilla die me eerste hand informatie kon geven over het conflñict en foto´s kon toelichten die in het museum hangen. In 1992 kwam een einde aan het conflict met behulp van amerikanen, bolivia, mexico en venuzuela en ik heb de plaats gezien waar het vredesakkoord is getekend.
Er heeft hier in de regio in Monzenote aan massamoord plaatsgevonden waarbij 80 procent kinderen de dupe werden..Het was heel indrukwekkend om het allemaal te zien en horen vanuit de eerste hand..Velen hopen nui dat in Maart ook hier het FMLN aan de macht komt zodat de situatie beter wordt,
Groetjes en morgen ga ik waarschijnlijk de grens met Honduras over en naar de hoofdstad, Tegucipalpa..
Nb Gerda, ik heb met pailine gemaild, qwat ze nodig hebben zijn vooraal kleding voor de kinderen op het moment, bijvoorbeeld voor het sporten,balpennen en schriften en educatieve spelletjes als domino enzevoort,
Groetjes,
isolde

  • 13 November 2008 - 12:31

    Gerda:

    HA Isolde,
    Onvoorstelbaar bijna wat daar zich voor (on)menselijke ellende heeft afgespeeld.
    IK ben vanochtend gelijk op stap geweest. We hebben hier in het dorp een second hand kleding en in beperkte mate ook schoenen shop. Daar mocht ik bijna alle niet verkochte voorradige kindersportkleding voor nop meenemen. Mail me voor andere kleding de maten en wat er precies nodig is. Verder leve de Action. Dat is een spotgoedkope winkel hier in het dorp met bv 10 balpennen voor 99 cent. leesbrillen voor 62 cent! 200 spellendoos voor 2,49. knutselmaterialen etc. Aan spelletjes heb ik ook nog wel het een en ander op zolder staan.
    Isolde,ik hoop dat Honduras
    je net zo goed bevalt als El Salvador, maar blijf wel heel voorzichtig.


  • 13 November 2008 - 14:29

    Mamma:

    Dus je waarschijk alweer een grens ge passeert Hoelang blijf je daar weer Moet Gerda al die spullen voor jou meenemen Weet je dan wat je daar nodig hebt Greet en Frits zijn hier dinsdag geweest Ze waren net terug uit Frankrijk en op weg naar Bouwdewijn We hebben lekker bij gepraat Deze week ben ik elke dag op stap Van avond boek bespreking in Koudum in verband met Nederland leest We lezen nu Twee vrouwen van Harry Mulisch en krijgen ook een film te zien Morgen een verwen middag met studenten in opleiding voor schoonheid pesialist ben beniewd Zaterdag avond naar gronigen naar de O0sterpoort ken ik niet het is nieuw Het is een opera van Bela Bartok Ik ga met Klaas en Wykje we hebben al een voorbespeking gehad Het heet Hertog Blauwbaards Burcht Het is erg somber er gaan vier vrouwen dood Ronald heeft Hermien en mij iut genodigt voor een paar in de Ardennen waar ze vacantie houden van 19 tot 26 in december het is een hius met 21 kamers We zien wel wanneerwe gaan Tot slot pas goed op je zelf groetes

  • 13 November 2008 - 20:16

    Isolde:

    Beste allemaal,
    Ik ben hier nog een dagje gebleven want ik vind het hier erg interessant. Vanochtend ben ik naar Manze note geweest, het was een heel eind lopen en met pick-ups. Een vrouw van het commitee dat zich ten doel heeft gesteld de kennis over de massamoord te verspreiden maar ook naar de toekomst te kijken. Het was erg indrukwekkend, kunstenaars uit Argentinie hebben met marmer platen gemaakt voor alle kinderen en er was een herdenkingsplaats voor de volwassenen. Verder is er op de muur een gigantische schildering gemaakt waarbij kinderen zijn geinterviewd over wat ze van de geschiedenis weten, er is een boek in het spaans en volgens de mevrouw ook in het engels verschenen en verder vertelt het de geschiedenis van de bevolking, waar ze van leven, ook nu nog..Dit gebied is een gebied waar veel mensen van de Lenkabevolking wonen, je spreekt ook wel van de lenkaroute die tot in Honduras loopt, er is sprake van een grensconflict hierdoor en is er bijvoorbeeld geen immigratiekantoor voro El Salvador, alleen voor Honduras. opvallend is dat ook deze mensen achtergesteld worden. In Monzenote is nu een ziekenhuis gemaakt met alles erop en eraan behalve een dokter, dat is nu de volgende stap.
    In het hotel waar ik verblijf zit een man die al vanaf de jaren ´80 allerlei ontwikkelingsprojecten opzet, gisteren was er een hele groep Nicaraguaanse vrouwen die een cursus kreeg en ook grenswachten van beide kanten van de grens. Ook is er dit jaar een nieuw onderwijsproject van start gegaan..De oma van de eigenaar is gisteren uit Amerika gekomen en heeft me over de projecten in Monzonote verteld. Er is hier nog veel werk te doen op het gebied van kinderverzorging, goede voeding, tanden poetsen, manieren leren maar ook ouders moeten leren spelen met kinderen, dat zit absoluut niet in de cultuur ingebakken..De amerikaanse oma had van allerlei spelletje uit de Vs meegnomen om haar kleinkinderen mee te laten spelen..In dit gebied zou ik best willen meewerken..er valt veel te doen en ook hier is het opvallend hoe weinig ouders met kinderen spelen. Momenteel is het heel druk hier met mensen want er vinden verkiezingsbijeenkomsten plaats van Arena, de rechtste partij..ik ben benieuwd wat dat gaat worden hier in maart..Gerda niet teveel spullen meenemen, dan moet je zo slepen..!Ik stuur nog wel een lijst met handige dingen voor jezelf,
    Mamma leuk al die activiteiten..Zodra ik weer in een "beschaafd" gebied ben zal ik proberen foto,s er op te zetten..Nu is het wat behelpen,
    groetjes,
    isolde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

isolde

Beste allemaal, Een foto van mij tijdens een afscheidspraatje in Juan Diego, de school in Nicaragua waar twee leslokalen zijn gebouwd...Inmiddels ben ik vele projecten verder en op weg naar een zeer interessant nieuw project in Bolivia. Isolde

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 205438

Voorgaande reizen:

16 November 2012 - 24 November 2012

Verenigde Arabische emiraten

03 September 2012 - 03 September 2012

Kaap Verdie

13 Juni 2011 - 18 Juli 2011

Bezoek aan Nederland

05 Juli 2010 - 13 Juni 2011

Bolivia

29 September 2009 - 22 Juli 2010

Nicaragua again

20 April 2010 - 02 Juli 2010

Op weg naar Suriname

05 Februari 2010 - 20 April 2010

Vrijwilliger en toerist in ecuador

17 Juli 2009 - 11 Augustus 2009

Reis Costa Rica en panama

24 December 2007 - 11 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: