Dagelijks Leven in Bolivia - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van isolde steen - WaarBenJij.nu Dagelijks Leven in Bolivia - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van isolde steen - WaarBenJij.nu

Dagelijks Leven in Bolivia

Door: Isolde

Blijf op de hoogte en volg isolde

24 Augustus 2010 | Bolivia, Sucre

Beste allemaal,

Vandaag heb ik tijd over, dus leek me het wel leuk eens te vertellen over mijn dagelijks leven:-)
Zoals jullie misschien opvalt staat boven het bericht Sucre, en dat is precies waar ik nog steeds ben, momenteel in een schitterend hostal.
Dat ik nog steeds in Sucre ben is typisch Boliviaans.....Vandaag werd namelijk mijn vliegtuig gecanseld....Dat kan zo maar gebeuren! De reden hiervan is dat het vliegtuig blijkbaar niet geregistreerd is en dan mag je niet vliegen. Ik moet trouwens wel zeggen dat deze Boliviaanse vliegtuigmaatschappij wel netjes dingen afhandelt..Gisteren moest ik mijn vlucht verplaatsen naar vandaag omdat ik ziek geworden was van het eten dat ik gehad heb met de collega's (allemaal vlees, waarschijnlijk niet zo goed) en dat ging ook heel makkelijk, gewoon bellen en 30 Bol penalty betalen en dan zou ik vandaag kunnen vliegen als het vliegtuig er geweest was:-) Nu ga ik morgen vliegen en in de tussentijd heb ik een prachtig hostal op kosten van de maatschappij in Sucre. In de taxi terug naar Sucre raakte ik aan de praat met een man die werkte voor de Seduca (het Boliviaans ministerie van onderwijs)...en ik had het over de lage kwaliteit van de docenten...Oh vertelde die me, hij is een soort inspecteur en reist vanuit La Paz het hele land door en constateert voortdurend op zowel basisscholen, als middelbare scholen als avondscholen dat docenten hun baan gekregen heb met smeergeld...en nichtje en neefje en dat soort praktijken....Anyway een leuk inkijkje in het dagelijks leven, hij legde zich er ook bij neer dat hij naar Sucre moest, hij kwam net uit Potosi en zei, een lekkere warme douche en wat museumbezoek in Sucre is ook niet gek...:-) Dit is typisch Boliviaans, gewoon er wat van maken...Je kunt er toch niks aan veranderen.
Een mooi staaltje daarvan had ik ook vanmiddag toen ik terugkwam in Sucre...ik dacht, laat ik ook maar eens een museum proberen...het eerste museum deed ondanks mijn gebons niet open, het tweede was ook niet open maar er verzamelde zich wat mensen, dus ging de deur open en heb ik de onverstelbare rijkdom van de kathedraal hier mogen bewonderen ( het is midden op de Plaza maar ik was er nog nooit in geweest),. Er zou trouwens een rondleiding gegeven maar dat ging niet want de kaartjesverkoper was alleen en kon dus geen rondleiding geven. Dat is het tweede typisch Boliviaanse, zelfs de mensen zelf zeggen dat, er is geen enkele organisatie, je weet dus nooit wat er precies gebeurt of gaat gebeuren.
Derde kenmerkende van Bolivia is de vaderlandsliefde...Onafhankelijkheidsdag is net geweest en nu was het weer Dia de La Bandera, dus weer defiles maar nu met de vlaggen, ik heb wat foto's toegevoegd.
Verder vind je bij dit bericht nog wat foto's van de markt, waar ik dagelijks heenga en waar ze werkelijk heerlijke vruchtensappen verkopen met melk, alle soorten vruchten kun je vragen en je krijgt twee glazen vol voor 40 eurocent ongeveer (3 Bol) en op de markt van alles te krijgen, aardappels in 30 soorten en kruiden en heel veel dingen die ik niet ken...Meestal ga ik in de loop van de dag wel even langs de markt, net als de Bolivianen even het krantje lezen. Kranten zijn er per stad, iedere regio en stad heeft zijn eigen krant.Vaak staat er in zo'n krant ook wat nieuw uit de Mundo (wereld) maar dat nieuws gaat meestal over Latijns-Amerika of de de Verenigde Staten...Europa kom ik weinig tegen.
Anyway, ik ga wat foto's uploaden en tot horens uit Nederland,
isolde

  • 24 Augustus 2010 - 15:27

    Miek:

    Hoi Isolde,
    Ik hoop dat je goed opgeknapt bent en dat je darmen weer rustig zijn zodat je van het mooie plaatsje kunt genieten.En nu maar afwachten of er morgen wel een vliegtuig vertrekt. Wat leuk om zoveel over Bolivia te lezen.Ik was in augustus 1996 in Bolivia en heb prachtige herinneringen aan het land,de mensen en de natuur.Ik vond Sucre een mooi wit stadje weet ik nog en al die kleurrijke markten.De zoutvlakten Uyuni waar we sliepen op zoutblokken in het zouthotel en waar het zo vreselijk koud was. Het komt allemaaal weer boven drijven.In Potosi was ik ziek en ben de zilvermijn niet in geweest, maar de foto's die anderen gemaakt hebben zeggen genoeg over de miserabele omstandigheden onder de grond.
    Jij krijgt nu echt meer contact met de mensen zelf en kunt meer binnen kijken in het dagelijks leven het lijkt me fantastisch om niet alleen de toeristische plaatsen te bezoeken maar zo op jouw manier het land te leren kennen.
    Hoe is het nu met jouw Spaans spreek je steeds vlotter?
    Ik moet mijn Spaans ook weer oefenen ,vrijdag a.s. komt de muurschilder uit Nicaragua.Ze gaat op 2 scholen samen met de leerlingen weer een grote muurschildering maken.Ik ben druk met de voorbereidingen.Ik heb vandaag gastlessen over Nicaragua gegeven ,de logeeradressen zijn geregeld ,de matarialen zijn aangeschaft en nu nog mensen vragen die haar 's abvonds en in het weekend mee uit willen nemen.
    Het zijn drukke weken maar het is ook heel leuk om te doen en de leerlingen zijn heel enthousiast.Het worden vast weer prachtige kunstwerken.
    Isolde ik hoop dat je je reis kunt voort zetten en veel succes op je nieuwe werkplek.
    Buen Viaje y buen salud.
    Saludos, Miek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

isolde

Beste allemaal, Een foto van mij tijdens een afscheidspraatje in Juan Diego, de school in Nicaragua waar twee leslokalen zijn gebouwd...Inmiddels ben ik vele projecten verder en op weg naar een zeer interessant nieuw project in Bolivia. Isolde

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 205401

Voorgaande reizen:

16 November 2012 - 24 November 2012

Verenigde Arabische emiraten

03 September 2012 - 03 September 2012

Kaap Verdie

13 Juni 2011 - 18 Juli 2011

Bezoek aan Nederland

05 Juli 2010 - 13 Juni 2011

Bolivia

29 September 2009 - 22 Juli 2010

Nicaragua again

20 April 2010 - 02 Juli 2010

Op weg naar Suriname

05 Februari 2010 - 20 April 2010

Vrijwilliger en toerist in ecuador

17 Juli 2009 - 11 Augustus 2009

Reis Costa Rica en panama

24 December 2007 - 11 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: