wat leer ik veel over ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van isolde steen - WaarBenJij.nu wat leer ik veel over ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van isolde steen - WaarBenJij.nu

wat leer ik veel over ecuador

Door: Isolde

Blijf op de hoogte en volg isolde

11 Februari 2010 | Ecuador, Quito

Beste allemaal,

Vandaag wat achtergrondinformatie over ecuador. Momenteel is Rafael Correo president die heel goede wetten aangenomen heeft, zoals(Tot mijn verbazing) het toestaan van het gayhuwelijk.Omdat met name quito erg conservatief is wordt daar natuurlijk flink tegen geprotesteerd. Vandaag zag ik toen ik van La Plaza grande naar huis liep een grote demonstratie voor het presidentieel paleis, dat is de plek waar mensen demonstreren als ze het niet eens zijn met het beleid van Rafael Correa. In dit geval waren het mestiezen vrouwen die naar hem schreeuwden dat hij haast moest maken met gelijke rechten voor vrouwen.
Ook heb ik nu inmiddels twee musea bezocht waardoor je perspectief toch aan het veranderen is. De overheidskrant ( en dat is de eerste krant die in de 19e eeuw toegestaan werd) is de dollarisatie van de economie onbetaalbaar geworden voor de gewone mensen. Ja miek, er wordt alleen met dollars betaald sinds 2000 maar je krijgt als kleingels sucres terug die ik dus aan het eind wel kwijt moet raken want ze worden alleen in ecuador geaccepteerd. De krant die ik vandaag las wordt in Guayaquil geprint, de liberale stad van ecuador en was erg interessant om te lezen. Zo blijkt inmiddels dat de ecuadorianen op de derde plaats staan kwa aantallen immigranten, de roemenen staan trouwens nog steeds op de eerste plaats (dat heb ik toen ik in Almeria was voor werk ook duidelijk mogen ervaren). Verder was het opvallend dat in het eerste museum waar ik was, het museum van quito alle perioden van de geschiedenis behandeld werden, dus vanaf de vialdi de eerste groep indianenstammen die aan de kust in het noorden kwam en daarna alle andere 14 stammen maar vervolgens ook de 18e eeuw met Humboldt en de verlichtingsideeen, denk aan het middelpunt wat hier 22 kilometer vandaan is , de negentiende eeuw met zijn industrialisatie en de twintigste eeuw met zijn problemen rondom de petroleumindustrie die vooral de binnenlanden kapot maak. De organsatie waarvoor ik ga werken strijdt hiertegen en ook ik ga op dat gebied activiteiten verrichten.
Het tweede museum dat het best aangeschreven staat gaat over heel ecuador en weer over de geschiedenis de óorspronkelijke stammen afkomstig uit het noorden, de imca's met hun handelsroute vanaf cuso(peru) tot colombia en daarna de verovering natuurlijk Van Pizarro en het het hele verhaal van de encomienda en mata systeem, een soort slavenarbeid. In het tweede museum worden de volgende eeuwen heel summier beschreven en eigenlijk gaat het alleen over religie, heel apart.
Verder heb ik vandaag de Virgin bezocht. Ik wilde naar boven lopen maar werd teruggestuurd omdat het er te gevaarlijk was....met een taxi ben ik toch bovegekomen...Een prachtig uitzicht heb je dan over de stad ook over het gedeelte achter het monument wat je beneden niet kunt zien. Ik heb er ook een prachtige ecuadoriaanse cd gekocht. Ik vond de muziek heel mooi met allemaal typisch ecuadoriaanse instrumenten. Muziek speelt hier trouwens een grote rol, er zijn heel veel live-optredens.
Zaterdag om 8.00 uur vetrek ik naar tena waar ik iddenin het carnaval terecht kom,grapig niet?
Ik woon bij een echtpaar met 3 kinderen, twee nog thuis en 1 op de universiteit, twee jongens van 13 en 10. Zaterdag ga ik ook kennismaken met de lerares waar ik samen mee ga werken. Shanti Freitas van de organisatie heeft een paar dagen vrij en gaat met een aantal vrienden met ons mee. De 175 dollar entreekosten die ik moest betalen komen eigenlijk neer op haar inkomen, ik moet bijvoorbeeld zelf ook alle transport naar tena betalen, zij ga mij eenpowerpointpresentatie maar dat wist ik allemaal al, dat kun je ook lezen.Ik heb er dus wel kritische kanttekeningen bij. Nu maar zien hoe de familie is en de school, het is een openbare school waardoor er dus weer veel kinderen niet naar school kunnen .Ze hebben een paar beurzen kunnen regelen maar verder is er weinig hulp. Met aleda, de lerares ga ik komende woensdag naar school, van 7.30 uur tot 12.30 uur en ik eet op school. Heten is er summier heb ik al begrepen rijst met kip of rijst met aardappelen. Welis Tena een stadje waar van alles is te krijgen,dus het eerste wat ik ga kopen is oploskoffie, ze drinken hier zelf namelijk nauwelijks of geen koffie....Ik ben erg benieuwd hoe het er is. Een deel vam mijn bagage laat ik hier achter in het hotel omdat ik vanuit tena weer naar dit hotel ga om daarna door te reizen naar Puerto Lopez waar ik de laatste periode hier in ecuador ga doorbrengen:-)
Oh tot slot, weinig mensen kennen ecuador want nog geen schrijver, muzikant, sporter of wie dan ook heeft ooit een grote prijs gewonnen:-)
Groetjes,
isolde

  • 11 Februari 2010 - 21:37

    Miek:

    Hoi Isolde,
    Wat leuk om zoveel informatie te ontvangen.Ik ben heel benieuwd hoe jouw logeeradres en de familie bevalt en hoe het werken op de school is.Hasta la proxima.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

isolde

Beste allemaal, Een foto van mij tijdens een afscheidspraatje in Juan Diego, de school in Nicaragua waar twee leslokalen zijn gebouwd...Inmiddels ben ik vele projecten verder en op weg naar een zeer interessant nieuw project in Bolivia. Isolde

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 205451

Voorgaande reizen:

16 November 2012 - 24 November 2012

Verenigde Arabische emiraten

03 September 2012 - 03 September 2012

Kaap Verdie

13 Juni 2011 - 18 Juli 2011

Bezoek aan Nederland

05 Juli 2010 - 13 Juni 2011

Bolivia

29 September 2009 - 22 Juli 2010

Nicaragua again

20 April 2010 - 02 Juli 2010

Op weg naar Suriname

05 Februari 2010 - 20 April 2010

Vrijwilliger en toerist in ecuador

17 Juli 2009 - 11 Augustus 2009

Reis Costa Rica en panama

24 December 2007 - 11 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: