Starten met werken - Reisverslag uit Tena, Ecuador van isolde steen - WaarBenJij.nu Starten met werken - Reisverslag uit Tena, Ecuador van isolde steen - WaarBenJij.nu

Starten met werken

Door: Isolde

Blijf op de hoogte en volg isolde

18 Februari 2010 | Ecuador, Tena

Beste allemaal,
Op de laatste dag van het carnavalsweekend heb ik kennisgemaakt met de hele familie...Het is een grote familie met veel jongens...er zijn maar twee meisjes in de hele familie.
We hebben bij een broer gelunchd maar zowel mary als ik hadden daarna ontzettend last van onze maag, dus ik denk dat het eten niet helemaal goed was.
Over eten gesproken..Het eten in Nicaragua was een hemel vergeleken bij deze plaats....Ontbijt is goed, vruchtensap e koffie en brood...Middagmaaltijd vermijd ik door in de stad te gaan eten waar wel wat is maar veel met rijst, ik heb wel een paar goede bakkerijen gevonden, ''s avond weer die droge rijst met water als drank en soms van ei of kip erbij...Ik kan geen rijst meer zien. Ik heb wel een winkel ontdekt waar ze magnums verkopen, geweldig elke dag eentje voor de energie.
Gisteren heb ik kennisgemaakt met de directrice en vandaag ben ik voorgesteld aan de hele schoolgemeenschap als de engelse leraar.
Ik heb lesgegeven aan 29 kinderen over eten, best lastig om van het spaans steeds naar het engels te schakelen. Ik heb hier voor alle grades boeken gekocht want ik geef elke klas les, vandaag de 5th grade, morgen de 6th grade, en maandag, dinsdag en woensdag elke dag 4 lessen, 2th grade, 3th, 4th grade en 7th grade..Voor al die grades heb ik hier boeken gekocht want je moet toch enig houvast hebben. De kinderen hebben weer alleen schriften en potloden. De voorbereiding kost veel tijd want je moet alles van het engelas naar het spaans en andersom doen, dus ik heb ook een woordenboek spaans-engele en engels-spaans gekocht maar veel woorden zijn latijsameriakaans spaans, en die kan ik ook niet vinden in mijn woordenboekn bijvoorbeeld tilapa(is een soort vis, maar ik kan het nergens in een woordenboek vinde).
De ontvangst vanocht was wel heel grappig, alle grades in een rij en dan krijgen ze toespraken over waarden en normen en dan klappen en zingen ze...
Nu ga ik even uitrusten want elke dag om 06.00 uur beginnen is niet niks:-)
Groetjes,
isolde

  • 18 Februari 2010 - 21:19

    Marianne:

    Hoi Isolde,
    Lijkt me best lastig om zoveel verschillende klassen les te moeten geven en dat zonder lesmateriaal. Ik ben blij dat ik vertaler ben geworden en geen docente Engels. ;-)

    Tilapa ken ik niet, wel tilapia en dat heet zowel in het Engels, Spaans als Nederlands hetzelfde: tilapia. Lekker met kerstomaatjes en basilicum uit de oven. ;-)

    Maar ik begrijp dat groenten daar bij jou schaars zijn. Hier op Kreta hebben we dat probleem gelukkig niet, maar bij de dichtstbijzijnde supermarkt (< 10 min. lopen) zijn vooral de lokaal gekweekte groentes goed voorradig (en goedkoop): aubergine, courgette, wortel, paprika, uien (ook uit Nederland), witte kool ...

  • 18 Februari 2010 - 21:21

    Marianne:

    En ze hebben hier ook (mini)magnums, maar die eten we maar niet vanwege de suiker. ;-)

  • 20 Februari 2010 - 16:58

    Isolde:

    het is erg moeilijk om contack met jou te krijgen alles loopt door elkaar heb je eerste verslag gelezen maar dat is nog niet erg vrolijk nu is rijst je hoofd maaltijd na de bonen mais de winter is eindelijk aan het ver dwijnen al lag er van morgen weer sneeuw 3 maart heb ik de eerste les ik wacht maar af de voorjaars vacantie is hier nu begonnen veel mensen zijn nu naar de winter sport wij kijken winterspelen cramer heeft een gouden plak op de 5 duizend meter en twee dames zilver en brons op de op de 1ooo meter de rest moet deze week nog komen hoop ik bij mijn buren komt hun derde kind Tes de oudste moest het mij vertellen vond ze ik was aan het sneeuw vegen buiten dat vond ik erg lief ik hoop dat het een beetje beter word met je etenen je lessen dus ze hebben daar dus erg weinig materiaal verder is hier weinig nieuws lefs mamma

  • 20 Februari 2010 - 16:58

    Isolde:

    het is erg moeilijk om contack met jou te krijgen alles loopt door elkaar heb je eerste verslag gelezen maar dat is nog niet erg vrolijk nu is rijst je hoofd maaltijd na de bonen mais de winter is eindelijk aan het ver dwijnen al lag er van morgen weer sneeuw 3 maart heb ik de eerste les ik wacht maar af de voorjaars vacantie is hier nu begonnen veel mensen zijn nu naar de winter sport wij kijken winterspelen cramer heeft een gouden plak op de 5 duizend meter en twee dames zilver en brons op de op de 1ooo meter de rest moet deze week nog komen hoop ik bij mijn buren komt hun derde kind Tes de oudste moest het mij vertellen vond ze ik was aan het sneeuw vegen buiten dat vond ik erg lief ik hoop dat het een beetje beter word met je etenen je lessen dus ze hebben daar dus erg weinig materiaal verder is hier weinig nieuws lefs mamma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

isolde

Beste allemaal, Een foto van mij tijdens een afscheidspraatje in Juan Diego, de school in Nicaragua waar twee leslokalen zijn gebouwd...Inmiddels ben ik vele projecten verder en op weg naar een zeer interessant nieuw project in Bolivia. Isolde

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 205446

Voorgaande reizen:

16 November 2012 - 24 November 2012

Verenigde Arabische emiraten

03 September 2012 - 03 September 2012

Kaap Verdie

13 Juni 2011 - 18 Juli 2011

Bezoek aan Nederland

05 Juli 2010 - 13 Juni 2011

Bolivia

29 September 2009 - 22 Juli 2010

Nicaragua again

20 April 2010 - 02 Juli 2010

Op weg naar Suriname

05 Februari 2010 - 20 April 2010

Vrijwilliger en toerist in ecuador

17 Juli 2009 - 11 Augustus 2009

Reis Costa Rica en panama

24 December 2007 - 11 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: