Nicaraguaans Leven en het nieuws - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van isolde steen - WaarBenJij.nu Nicaraguaans Leven en het nieuws - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van isolde steen - WaarBenJij.nu

Nicaraguaans Leven en het nieuws

Door: Isolde

Blijf op de hoogte en volg isolde

01 Mei 2009 | Nicaragua, Granada

Beste allemaal,
Het is nu 1 Mei en zoals gewoonlijk heeft iedereen weer eens vrij..:-) Het is vandaag erg rustig op straat moet ik zeggen...Heeft de mexicaanse griep dan toch gevolgen?
Hoe bereiden leraren op de school de kinderen voor? een citaat:
" Like the rest of the world, the news of ‘swine flu’ has been causing concern to many, and a main feature on the news.
In the schools here the teachers are explaining how to take precautions to the children, as I guess they have in many countries.
Here is the difference: Picture a teacher with a basket, she tells the children to pretend this is a bowl of water, and picking up a whiteboard eraser, she tells them to pretend it is a bar of soap, and then demonstrates how to wash your hands properly. Each child had to take their turn to make sure that they knew how to wash thoroughly (without water), and use lots of soap (without soap). When volunteer Rianne told me how this had taken place at the school Salomon de la Selva, where she is working, I found it both upsetting, and a little amusing. I have seldom heard such a sad example of how the schools here lack resources, and at the same time such an illuminating example of how resourceful the people are."
De school waarmee ze gestart zijn met bouwen toen ik hier op 1 maart aankwam is inmiddels gereed voor gebruik!! Als het lukt zal ik een heel interessante diavoorstellingen toevoegen aan dit bericht.
Zelf ben ik erg druk met het computertjesproject..We zijn nu drie weken bezig en vanochtend hebben we weer de hele ochtend zitten voor te bereiden, we moeten heel inventief zijn, bijvoorbeeld hoe leer je letters in het spaans en waar vind je leuke liedjes voor de kinderen. Maandag hebben we een evaluatiebijeenkomst om de eerste ervaringen door te spreken.
Tegen de mexicaanse griep kun je hier weinig meer doen dan je handen wassen, maar ach er is al dengue, malaria en een economische crisis, zeggen de mensen hier gelaten, eentje meer mag er nog wel bij:-)
Het incident met Koninginnedag zag ik gelijk toen het gebeurde omdat mijn kinderen van urway mij op de hoogte brachten..Ik heb alles gewoon vanaf het begin kunnen volgen en volg hier heel makkelijk het nieuws behalve vandaag wat moeilijker want de electriciteit viel uit, ach ja. Deze week hebben we al een paar dagen zonder water gehad en dat is wel erg lastig met alle voorzorgsmaateregelen!
In mijn huis is het momenteel heel druk, ik woon naast twee Spanjaarden en het finse meisje is er nog, dus engels en spaans worden door elkaar gesproken en regelmatig slapen logees met andere woorden het is een heel levendig huis en volgende week is er een grote happening, Ernesto gaat voor het eerst van zijn leven naar een creche. Hij gaat naar een Waldorfcreche met een echte filosofie, de enige in Nicaragua die zich gevestigd heeft in Granada.
Jullie moeten maar eens kijken op waldorfcreche Granada, best interessant.
Ik volg dit ook een beetje omdat de kinderen op mijn school met mijn computerproject ook van die opreschoolse vaardigheden moeten leren.
Van de week was er nog een ander hoogtepunt, ik ontving een pakje uit Nederland dat er maar 2 weken over gedaan heeft..Ik kan s'avonds dus weer lekker Nederlands lezen en dropjes eten:-)
Ben benieuwd wat jullie zoal in de vakantie doen,
Groetjes,
allemaal
isolde





  • 03 Mei 2009 - 21:12

    Gerda:

    Hoi Isolde,

    Koninginnedag was ik in Apeldoorn. Je hebt al gehoord wat daar gebeurt is. Gelukkig was ik geen getuige. Helaas, maar begrijpelijk was toen voor ons de dag afgelopen.
    Wat het aantal ziekten betreft is het misschien wel goed dat je in juni weer terugkomt naar Nederland.
    Als je nog 2de hands kleding nodig hebt, de secondhand winkel wil graag voor je sparen. Laat maar weten wat je nodig hebt.

    Groeten uit Denekamp

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

isolde

Beste allemaal, Een foto van mij tijdens een afscheidspraatje in Juan Diego, de school in Nicaragua waar twee leslokalen zijn gebouwd...Inmiddels ben ik vele projecten verder en op weg naar een zeer interessant nieuw project in Bolivia. Isolde

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 205443

Voorgaande reizen:

16 November 2012 - 24 November 2012

Verenigde Arabische emiraten

03 September 2012 - 03 September 2012

Kaap Verdie

13 Juni 2011 - 18 Juli 2011

Bezoek aan Nederland

05 Juli 2010 - 13 Juni 2011

Bolivia

29 September 2009 - 22 Juli 2010

Nicaragua again

20 April 2010 - 02 Juli 2010

Op weg naar Suriname

05 Februari 2010 - 20 April 2010

Vrijwilliger en toerist in ecuador

17 Juli 2009 - 11 Augustus 2009

Reis Costa Rica en panama

24 December 2007 - 11 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: