Discipline????? - Reisverslag uit Tena, Ecuador van isolde steen - WaarBenJij.nu Discipline????? - Reisverslag uit Tena, Ecuador van isolde steen - WaarBenJij.nu

Discipline?????

Door: Isolde

Blijf op de hoogte en volg isolde

03 Maart 2010 | Ecuador, Tena

Beste allemaal,
Inmiddels ben ik al weer voor de derde wee druk aan het lesgeven en de kinderen beginnen me echt te kennen en zich er naar te gedragen:-) Dus tijd voor discipline...! Die wordt hier nog met harde hand gegeven.....thuis en op school, de riem komt er nog aan te pas, ik schrok er wel van in het begin maar ja voor een oordeel te vellen is het goed toch ook de situaties goed te observeren. Een voorbeeld is het zoontje in mijn huishouden, 10 jaar, en volgens mij hyperactief of wat dan ook...in ieder geval in Nederland zou hij allang onderzocht zijn maar hier gaat het dus met de riem en slaan, nou had hij er gisteren kwa gedrag ook echt naar gemaakt maar toch, ik zat toen ik die riem zag te trillen op mijn stoel...! Later bleek dat dit jongetje al vanaf zijn geboorte zo druk is en dat hij binnenkort dagelijks naar basketbaltraining gaat, 1,5 uur om iets met die energie te doen. Dus ondanks het feit dat het hier niet gepsychologiseerd wordt, worden wel maatregelen genomen zoals nu dat basketbal waarvoor een aardig bedrag betaald moet worden!
Hij is de jongste van het stel en er zit een groot leeftijdsverschil met zijn oudere broers, waarvan 1 deze week voor het eerst het huis is uitgegaan, een hele gebeurtenis...Hij gaat voor medicijnen studeren aan de universiteit.
Thuis is slaan en schreeuwen tegen kinderen nog de gewoonte, dus op school is het niet anders....Ook daar kwam ik een keer de klas binnen, en zag een normaal gewoon gedragende klas, muisstil met een jongen in de hoek...Ik schrok er wel van maaar jaaa hoe ga je hier nu zelf mee om,nu de jongens zich ook net zo gaan gedragen? Ik moet zeggen, vandaag werd ik ook even kwaad op een paar jongens die ondanks herhaaldelijk vragen maar bleven donderen...Ik had iets anders bedacht, aan het einde van de les oefen ik met engelse liedjes, wat erg in de smaak valt, maar ja als ze niet luisteren...:-)
Volgende week ga ik dus strenger op het huiswerk zitten...ik geef een klein beetje, meer als herhaling dan echt huiswerk, is ook de bedoeling, maar met name de hogere klassen ga ik nu echt ondervragen over de herhaling volgende week...!
Wel is het zo dat mijn klassen heel verschillend zijn en zoals altijd gaat heb ik met een paar al een bijzondere band, vandaag kreeg ik van 1 van die klassen van de meisjes fruit wat weer heel leuk was...Bij andere klassen is die band minder, voor docenten ook een onmogelijke taak aan zoveel kinderen individuele aandacht te geven....echter wat opvalt, is dat het juist hier ook weer de gymleraar is (die ook computerles geeft) die de beste individuele band heeft met de leerlingen.
Volgende keer wat verder over het lesgeven...
Groetjes en hoe is het in Nederland?
isolde

  • 04 Maart 2010 - 12:32

    Gerda:

    Hééé Isolde,

    Dat is wel reuze interessant om te lezen.
    Echt een andere cultuur.
    Je ziet en leert zo heel wat.
    De sneeuw is al wel enkele dagen weg, maar sindsdien heeft het bijna steeds geregend. Af en toe schijnt hier nu ook een zwak klein zonnetje en dan is het ook gelijk heel anders. Voor morgen zijn er weer winterse buien voorspeld. Ik heb zin in lente!
    We hebben nu net gemeenteraads verkiezingen gehad. De lokale partij hier in Denekamp is nu groter dan alle andere partijen bij elkaar.
    Nu weer op naar nieuwe landelijke verkiezingen, want het kabinet is vorige week ook gevallen.
    Groetjes en pas goed op jezelf.

  • 06 Maart 2010 - 07:00

    Ronald:

    Alles goed in Nederland.Ik ben net een weekje ind e Ardennen geweest met een grote groep vrienden alwaar ik gevallen ben met de ski en mijn brilk en aangezicht heb geschonden. Deze week ben ik aangereden door een brommer en mijn voorband eraf gereden. Er doen zich de eerste tekenen voor dat de winter bijna voorbij is en iedereen is daar wel erg blij mee.Ik vind een beetkje discipline in de klas helemaal niet slecht want disipline is een woord dat wij in nederland ten aanzien van onze kinderen niet al te vaak meer inzetten. Ik ook niet overigens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

isolde

Beste allemaal, Een foto van mij tijdens een afscheidspraatje in Juan Diego, de school in Nicaragua waar twee leslokalen zijn gebouwd...Inmiddels ben ik vele projecten verder en op weg naar een zeer interessant nieuw project in Bolivia. Isolde

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 205439

Voorgaande reizen:

16 November 2012 - 24 November 2012

Verenigde Arabische emiraten

03 September 2012 - 03 September 2012

Kaap Verdie

13 Juni 2011 - 18 Juli 2011

Bezoek aan Nederland

05 Juli 2010 - 13 Juni 2011

Bolivia

29 September 2009 - 22 Juli 2010

Nicaragua again

20 April 2010 - 02 Juli 2010

Op weg naar Suriname

05 Februari 2010 - 20 April 2010

Vrijwilliger en toerist in ecuador

17 Juli 2009 - 11 Augustus 2009

Reis Costa Rica en panama

24 December 2007 - 11 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: