Muizenplaag????en Schoonmaken - Reisverslag uit Tena, Ecuador van isolde steen - WaarBenJij.nu Muizenplaag????en Schoonmaken - Reisverslag uit Tena, Ecuador van isolde steen - WaarBenJij.nu

Muizenplaag????en Schoonmaken

Door: Isolde

Blijf op de hoogte en volg isolde

11 Maart 2010 | Ecuador, Tena

Beste allemaal,
Naast mijn garage( de kamer die ik heb was vroeger de garage)bevindt zich een zanderige hobbelige weg met veel plassen van water waar veel verkeer langs komt (rumoerig en......) ja dus vol ongedierte. Nu is een deel van mijn kamer rolluik, en daar wil nog wel eens wat onderdoor kruipen, vooral muizen brrrr Doet me terug denken aan mijn studententijd in Groningen toen we ook heel veel muizen hadden.
In huis hebben we ook een hond Zeus genaamd, geen Zeus zeg je maar zeeee.....usss en die houdt voor mij de wacht, als hij muizen of ander ongedierte ruikt, staat hij te blaffen voor mijn deur, en ik moet zeggen het is een echte speurhoond. Met de bezem in de aanslag gaan we dan op zoek, de man des huizes en andres, de jongste met de bedoeling de muis te doden wat altijd lukt met Zeuus.....maar brrr ik ben dat niet meer gewend, dat doden van dieren en dat bloed allemaal!
Ook in de klas hadden we laatst een kikker die door kinderen van 6 met grote koelbloedigheid, voor ik wat kan zeggen, doodgemaakt werd. Ik denk ook wel dat het belangrijk hier is om bacterien tegen te gaan en dat daarom uitgekeken moet worden met ongedierte, alleen in Nederland ben ik wat ontwend:-)
Als je gegeten hebt hier sta je ook versteld van de hoeveelheid ongedierte die in een mum van een tijd de keuken bevolkt als je niet heel goed afwast, vliegtejes, grotere vliegen, mieren in alle soorten en maten...
Vandaag hebben we zo'n dag waarop er geen water is, wat betekent dat water uit de grote ton gehaald moet worden (we hebben hier een grote ton die regenwater opvangt) en dan is het zeker belangrijk alles te wassen en afwassen...het kleinste kruimeltje, en de beesten/beestjes vinden het. Gevolg is dat schoonmaken hier elke dag een deel uitmaakt van het ritueel, zowel voor het ongedierte als voor de stof, ik zit immers aan die zandweg is het heel belangrijk dat ik elke dag mijn garage bijhoudt en schoon houdt, best een klus als er geen enkel automatisch apparaat is. Het rare hier is dat er wel internet is en mobiele telefoontjes bij de fleet maar zulke dingen als stofzuigers, wasmachines, snelkookpan, al die dingen die wij in Nederland zo gewoon vinden, die ontbreken hier..gezien de staat van de electriciteit ook wel goed:-)
In mijn school bijvoorbeeld gebruik ik nu een grote, aftandse cd-speler maar daarvoor moet ik dus in elk lokaal op zoek naar de electriciteit....nou die is wel te vinden maar dan bungelend aan draadje uit de muur, vaak met ijzer zodat ik het doodeng vind de stekker in het stopcontact te steken.....maar het werkt!
Leven in de derde wereld laat je goed beseffen hoe "rijk"wij wel niet zijn, aan de andere kant is ook hier rijkdom, ik geniet bijvoorbeeld van de omgang met cocenten/collega's en kinderen...elke morgen een hand geven en goede dag wensen...gebeurt dat in Nederland ook nog?

Groetjes,
isolde

  • 11 Maart 2010 - 14:07

    Miek:

    Hola Isolde,
    Van ongedierte hebben wij hier geen last .Het is nog te koud voor vliegen,muggen etc.Er lag begin deze week 's morgens weer een dun laagje sneeuw inmiddels is het droog maar grijs en somber.
    Gisteren scheen de zon en ben ik met Imke naar het Leidse Hout geweest.Het terras zat al vol met zon aanbidders maar de wind is nog koud en guur.De lente is wel in aantocht het staat er vol met sneeuwklokjes, de krokussen doen hier en daar ook al een poging om uit de grond te komen en op het Ooievaarsnest is al een paartje neergestreken.En nu maar hopen op nageslacht.
    Afgelopen zaterdag hebben we in RMO, Imke's verjaardagspartijtje( 6 jaar al weer) gevierd met een speurtocht over de Egyptische afdeling het was heel leuk.In de actualiteit gaat het nog steeds over de gemeenteraad verkiezingen in Rotterdam worden vandaag alle stemmen herteld dit op verzoek van de PVV die het niet eens is met de uitslag terwijl ze zelf gesjommeld hebben met voorkeursstemmen!Ik ben nog bezig met de afronding van mijn reis,ik heb al de artesania uit Nicaragua op een lijst geplaatst en omgerekend van Cordoba naar Euro en geprijsd.We zijn druk bezig met de herstructurering van de organisatie van de Stedenband,inwerken van nieuwe leden en de voorbereiding van alle activiteiten.Kortom genoeg bezigheden.
    Wat dat groeten van de leerkrachten betreft dat was in "The good all time" Saludos, Miek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

isolde

Beste allemaal, Een foto van mij tijdens een afscheidspraatje in Juan Diego, de school in Nicaragua waar twee leslokalen zijn gebouwd...Inmiddels ben ik vele projecten verder en op weg naar een zeer interessant nieuw project in Bolivia. Isolde

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 205438

Voorgaande reizen:

16 November 2012 - 24 November 2012

Verenigde Arabische emiraten

03 September 2012 - 03 September 2012

Kaap Verdie

13 Juni 2011 - 18 Juli 2011

Bezoek aan Nederland

05 Juli 2010 - 13 Juni 2011

Bolivia

29 September 2009 - 22 Juli 2010

Nicaragua again

20 April 2010 - 02 Juli 2010

Op weg naar Suriname

05 Februari 2010 - 20 April 2010

Vrijwilliger en toerist in ecuador

17 Juli 2009 - 11 Augustus 2009

Reis Costa Rica en panama

24 December 2007 - 11 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: