TOBAGO - Reisverslag uit Scarborough, Trinidad en Tobago van isolde steen - WaarBenJij.nu TOBAGO - Reisverslag uit Scarborough, Trinidad en Tobago van isolde steen - WaarBenJij.nu

TOBAGO

Door: Isolde

Blijf op de hoogte en volg isolde

27 April 2010 | Trinidad en Tobago, Scarborough

Beste allemaal,
Gisterochtend ben ik naar Tobago gehopt...met een vliegtuig was het een kwartiertje en die vliegtuigen gaan om het uur...dus een soort bus...:-)
Tobago is echt heel anders als Trinidad..ik kwam gisteren middenin een Jazzfestival terecht, gisteren was de laatste dag...Wat een aparte sfeer...allemaal dreadlocks en de mensen waren heel netjes gekleed, maar wel heel uitdagend met vooral de vrouwen de meest aparte Strandkleding....
Vanochtend ben ik naar Scarborough geweest, de hoofdstad van Tobago....het vervoer is wel heel apart. Net als op Trinidad hebben de meeste mensen een prive-auto, het nummerbord geeft dat aan met een P. Als er een H op het nummerbord staat dan is het een zogenaamde instaptaxi...daar stappen steeds mensen in en uit langs de weg. Op de terugweg wilde ik toch de bus proberen en ben ik naar de centrale gegaan om daar eindeloos te wachten op een bus...die gelukkig wel naar mijn guesthouse ging, verder is er geen enkele buslijn.....Openbaar vervoer staat hier nog in de kinderschoenen en dat zal weinig veranderen als er zoveel auto's zijn als nu.
Ik woon langs de hoofdweg en hoor de hele dag auto's langskomen...Het is er lawaaig maar een stuk prettiger als in Trinidad..Ik kan hier urwayen en alles is in de buurt op loopafstand. Mijn adres is Kia's guesthouse en ik ben vandaag van kamer veranderd zodat ik nu Airco heb wat echt nodig is met de hitte hier en ook heb ik nu een eigen keuken en kan zelf ontbijt maken, koffie zetten en lunchen. Hier vlakbij heb ik net in een afhaalMidden-Oostenrestaurant(er wonen hier ook veel Syriers en Libanezen)Gyros en patat gegeten(erg lang geleden:-)). De mensen stoppen er met de auto, halen eten op en rijden door...Het lijkt Amerika wel.
Ook heeft het land veel engelse trekjes, namen van steden als Plymouth..de hoeden, het is deel van de britse commonwealth, autos'(Austins en heel nieuw).
Ik heb besloten hier een week te blijven en eens rustig te bekijken waar ik heenga....Ik wil nu eerst alles goed geregeld hebben voordat ik hier weer vertrek....:-)
Ik mag hier 30 dagen blijven, dat heb ik al wel uitgezocht en ik heb vandaag een boek gekocht over Trinidad en Tobago want ze hebben hier echt goede boeken...Ook ben ik in een schoolboekenwinkel geweest. De kinderen moeten hier van jongsafaan op school eerst engels leren want het omgaansengels is zo anders, er worden hier bijvoorbeeld geen werkwoorden gebruikt, dus een man zei in de bus naast mijn:My father teached me....!
Dat engels heeft te maken met de achtergrond van de mensen, 40 procent komt uit India, 39 procent is zwart en afkomstig uit Afrika(slavernijtijd)dan heb je nog zo'n 18 procent mixed race, kulukala heet dat, en verder nog wat chinezen,libanezen en syriers dus, slecht 0,5 procent is wit en voor het meerendeel engelsen,

Nou dat was weer genoeg over dit land vol nieuw ontdekingen van Bob Marley en calypso en steelbands,