Flexibel Leven in Venezuela - Reisverslag uit Playa Colorada, Venezuela van isolde steen - WaarBenJij.nu Flexibel Leven in Venezuela - Reisverslag uit Playa Colorada, Venezuela van isolde steen - WaarBenJij.nu

Flexibel Leven in Venezuela

Door: Isolde

Blijf op de hoogte en volg isolde

25 Mei 2010 | Venezuela, Playa Colorada

Beste allemaal,

De berichten die ik vorige week de lucht in zond, zijn alweer veranderd want zo gaat dat hier in Venezuela.
Allereerst kan ik toch niet gratis verblijven maar moet 10 dollar betalen per nacht. Venezuela blijkt een duur land te zijn, ook op de lijst van dure Zuid-Amerikaanse landen staat dit vermeld. De reden is dat de Venezolanen weinig vertrouwen hebben in hun geld. Er zijn momenteel twee soorten bolivaren in omloop, de sterke en zwakke bolivar als een middel om het vertrouwen van de bevolking in het geld te versterken. Verder is het zo dat de president de omrekeningskoers kunstmatig heel laag houd waardpoor je dus weinig geld krijgt voor je dollars. De zwarte markt weelt hier dus telig maar heeft ook tot gevolg dat er veel vals geld in omloop is. Nu vertel ik dit allemaal ook om te vertellen dat de organisatie waar ik in het zuiden van Venezuela wilde gaan werken notabene 100 euro per week vraagt waarbij ik tot 17 januari volgend jaar moet blijven en vrijwilligerswerk doen. Dat is het minimumbedrag dat ze vragen van een vrijwilliger. Vrijwilliger moeten in feite naast hun vrijwilligerswerk de organisatie in leven houden door hun bijdrage aan het project.
Ik beraad me nu dus op nieuwe reisplannen. In de tussentijd ben ik nog druk bezig met het opzetten en coordineren van activiteiten in Jakerclub. De bedoeling is dat de club elke dag activiteiten organiseert voor kinderen of volwassenen zoals, sportactiviteite, danslessen(was gisteren, meiden van 14 tot 16 jaar die zeer enthousiast dansten met een vuur, daar kunnen we in Europa wat van leren...ook een echt latijns-amerikaans temperament hadden ze, schreeuwen en veel lichaamsgebaren:-), engelse les (gisteren heb ik een methode gekocht voor de engelse lessen in de club) en kinderactiviteiten. Het is de bedoeling dat lokale mensen als wij als vrijwilligers weggaan de club gaan draaien. Volgende week vrijdag hoop ik dus dat alles draaiend is.
Venezuela is verder een vreemd land...erg duur, ondanks de olie vele armen (niet zo wonderbaarlijk als je ziet hoeveel alles hier kost). De rijstijl is hier ongelooflijk...van die grote amerikaanse aleeen die bijna uit elkaar vallen...auto-ongelukken vinden dan ook aan de lopende band plaats. Bijna dagelijks ontmoet ik een gekantelde truck o f bus (als je met onderdelen vastgehouden vervoersmiddelen zo kunt noemen:-)).
Verder is het met de milieuvervuiling hier slecht gesteld en vinden allerlei campagne plaats om het bewustzijn van mensen te vergroten, tot nu toe met wienig succes moet ik zeggen want mensen gooien nog steeds alle rotzooi op straat..
De mensen hier zijn erg makkelijk in de omgang, je hebt met iedereen een praatje en moet vooral niet gehaats overkomen want dat snappen de meesten niet..Er heerst een echt manana mentaliteit wat ook betekent dat een afspraak altijd veel later plaatsvindt. Inmiddels weet ik daten kom ook standaard te laat, anders erger je je alleen maar.
Anyway, voorlopig blijf ik nog twee weken in de club en dan trek ik weer eens verder met mijn nieuwe uiterlijk:-) Bril en haren hebben mij aardig veranderd...had ik al verteld over mijn drie uur bij de kapper en het verfen en hoghlighten van mijn haar? Jullei herkennen me vast niet meer terug!
Isolde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

isolde

Beste allemaal, Een foto van mij tijdens een afscheidspraatje in Juan Diego, de school in Nicaragua waar twee leslokalen zijn gebouwd...Inmiddels ben ik vele projecten verder en op weg naar een zeer interessant nieuw project in Bolivia. Isolde

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 205446

Voorgaande reizen:

16 November 2012 - 24 November 2012

Verenigde Arabische emiraten

03 September 2012 - 03 September 2012

Kaap Verdie

13 Juni 2011 - 18 Juli 2011

Bezoek aan Nederland

05 Juli 2010 - 13 Juni 2011

Bolivia

29 September 2009 - 22 Juli 2010

Nicaragua again

20 April 2010 - 02 Juli 2010

Op weg naar Suriname

05 Februari 2010 - 20 April 2010

Vrijwilliger en toerist in ecuador

17 Juli 2009 - 11 Augustus 2009

Reis Costa Rica en panama

24 December 2007 - 11 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: